Financieel Fit Team

Wat kan het Financieel Fit Team voor je doen? Wij bieden ondersteuning en kunnen je doorverwijzen naar hulpverlening door andere organisaties zoals maatschappelijk werk of schuldhulpverlening. Zo word je geholpen bij het krijgen van overzicht, ontvang je informatie over voorzieningen en regelingen, of ontvang je advies over bijvoorbeeld vaste lasten en inkomen.

"Wij helpen je overzicht te krijgen, wanneer nodig door te verwijzen en informeren je over voorzieningen en regelingen."

We denken graag met je mee

Het Financieel Fit Team denkt graag met je mee over jouw situatie, ze geven je advies of bieden je ondersteuning. Of organiseert extra ondersteuning als dat nodig is. Om te helpen bij het niet groter laten worden van financiële problemen en/of schulden en om weer financieel fit te worden. Met een brede kennis en ervaring op gebied van financiën en maatschappelijke ondersteuning helpen zij voorkomen dat betalingsproblemen schuldzorgen worden.

Heb je hulp nodig en wil je in gesprek met het Financieel Fit Team, laat dan hier jouw gegevens achter. Het team neemt binnen 2 werkdagen contact met je op. Of bel via het Team Schuldhulpverlening van de Gemeente Den Helder. Fijn als je hierbij noemt dat je voor het Financieel Fit Team belt: 0223 671270. Via de email is Financieel Fit Den Helder te bereiken op team@financieelfitdenhelder.nl

Vroeg Eropaf Den Helder

Soms lukt het niet de vaste lasten te betalen. Je huur, je gas, je water en licht. Er is hulp, maar de meeste mensen vragen daar niet of veel te laat om. Snelle hulp kan veel ellende en kosten voorkomen. De gemeente neemt daarom soms zelf contact met je op als je een betalingsachterstand hebt. Dit noemen we Vroeg Eropaf.

Hoe werkt het?
Als je problemen hebt met het betalen van je rekeningen voor huur, energie, water of je zorgverzekering, dan neemt een medewerker van het Financieel Fit Team contact met je op. Samen met jou kijken we wat er nodig is om de betalingsproblemen aan te pakken. Soms heb je recht op subsidies of regelingen. Soms kan er in termijnen worden betaald. En soms is er andere hulp nodig. Het doel is in ieder geval om te voorkomen dat je dieper in de schulden raakt.

Contact opnemen
Wilt je meer weten? Neem dan contact op met de gemeente Den Helder of met Financieel Fit Den Helder via info@financieelfitdenhelder.nl

Veelgestelde vragen

Snelle hulp bij financiële problemen kan veel ellende voorkomen. Toch melden mensen zich niet of veel te laat aan voor hulp. Daarom kiezen wij ervoor om zelf contact te zoeken als iemand zijn rekeningen niet betaalt. Sinds 2021 zijn gemeenten dan zelfs verplicht. Door vroegtijdig hulp aan te bieden kunnen we problematische schulden voorkomen. Samen pakken we geldzorgen aan!

Woningcorporaties, energiebedrijven, zorgverzekeraars en het waterbedrijf melden betalingsachterstanden bij de gemeente. De gemeente werkt samen met het Financieel Fit Team.

Als je bij bij twee of meer deelnemende organisaties een betalingsachterstand hebt, neemt het Financieel Fit Team contact met je op.

Als je in aanmerking komt voor hulp van Vroeg Eropaf, zal iemand van het Financieel Fit Team bij je langskomen. Deze medewerker gaat graag met je in gesprek over het betalen van jouw belangrijkste vaste lasten. Hij of zij denkt mee over een oplossing. Je kunt ook vragen stellen over geld of andere dingen waar je tegenaan loopt. De medewerker van het Financieel Fit Team zorgt dat je zo snel mogelijk de beste hulp krijgt. Deze hulp kost je niets.

De hulpverleners doen meerdere pogingen om contact met je te leggen. Als je niet thuis bent, laten ze een folder achter. Je kunt dan zelf contact opnemen om een afspraak te maken.

Nee, deelname is niet verplicht. Het doel is om je te helpen. Als je geen gebruik wilt maken van deze hulp, kun je dat aangeven aan de hulpverlener.

Lukt het je niet om alle rekeningen op tijd te betalen? Dan kun je hier zelf ook iets aan doen. Je kunt bijvoorbeeld contact opnemen met de organisatie waar je nog aan moet betalen. Misschien kun je een betalingsregeling afspreken. Je kunt ook contact opnemen met het maatschappelijk werk of met de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente. Zij helpen je graag om je financiën weer op de rit te krijgen.

Gemeenten zijn wettelijk verplicht schuldhulpverlening te bieden. Vroeg erop af is één van de manieren waarop de gemeente Den Helder dat doet. Dat kan alleen als we persoonlijke gegevens hebben, zoals namen en adressen. De woningcorporaties, energiebedrijven, waterbedrijven en zorgverzekeraars, delen die gegeven via een streng beveiligde databank waar niemand anders bij kan.

Alleen de hulpverleners mogen die gegevens zien. Als je hulp aangeboden krijgt, kun je zelf kiezen of je dit wil of niet. Als je de hulp aanvaardt, maakt de hulpverlener afspraken over het gebruik van je persoonsgegevens. Ze worden nergens anders voor gebruikt en na een jaar automatisch vernietigd.

Wil je niet dat je betalingsachterstanden aan ons worden doorgegeven? Meld dit dan aan je verhuurder, energieleverancier, zorgverzekeraar en/of waterbedrijf.

Alle betrokken partijen volgen de wet- en regelgeving voor beveiliging van persoonsgegevens. Wil je meer weten over hoe de gemeente omgaat met je privacy? Ga dan naar het privacy protocol van de gemeente Den Helder.

Als je de hulp niet aanvaardt, laat de hulpverlener dit weten aan de organisaties die de achterstanden hebben gemeld. Dan stopt het traject.

Financieel Fit Team
No data was found

Nieuws
& tips

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief
en ontvang het laatste nieuws &
praktische tips